Utbildning

Introduktionskurs i MIM eller MIM och Theraplay, nivå 1 av 3

Svenska Institutet för Kognitiv Psykoterapi erbjuder introduktionsutbildning i MIM och/eller MIM Theraplay utifrån manualen Child and Parent Interaction Scale.
+2000
examinerade studenter
18
utbildningsprogram och kurser
1300+
har gått våra moduler
1988
Institutet grundas
+2000
examinerade studenter
18
utbildningsprogram och kurser
1300+
har gått våra moduler
1988
Institutet grundas

Kursdatum:

MIM kurs: 10–12 november 2025 + uppföljningsdag 26 mars 2026

MIM och Theraplaykurs: 10–14 november 2025 + uppföljningsdag 26 mars 2026

MIM (Marschak Interaction Method) och Theraplay är en anknytningsteoretiskt baserad samspelsmodell med syfte att stärka relationen mellan föräldrar och barn. MIM är en halvstrukturerad, videoinspelad samspelsbedömning mellan barn och föräldrar utifrån våra fem grundläggande känslomässiga behov. De utvecklingsområden som framkommer i MIM:en ligger sedan till grund för fortsatta insatser samt för planering av samspelsbehandlingen Theraplay.

Theraplay är en lekfull samspelsbehandling där syftet är att möta och tillgodose känslomässiga behov hos både barn och föräldrar samt att öka förälderns mentaliserande förmåga. Theraplay är en interaktiv barn- och föräldraterapi som förutsätter förälderns aktiva deltagande. Behandlingsmodellen har sitt ursprung i USA och tillämpas i många länder.

Under kursdagarna varvas teori med praktiska övningar.

Efter godkänd MIM-kurs är du behörig att göra MIM bedömningar under handledning av certifierad handledare.

Om du valt MIM och Theraplaykursen är du behörig att arbeta med MIM och Theraplay under handledning av certifierad handledare.

Övergripande syfte är att ge grundläggande förståelse för och praktisk färdighet i samspelsmodellen MIM/Theraplay. Kursen har som teoretiskt syfte att ge baskunskaper inom anknytningsteori, neuropsykologi, utvecklingspsykologi och affektteori. Ett praktiskt syfte är att omsätta dessa kunskaper på ett konkret plan genom att själv utföra samspelsbedömningar enligt MIM. För de som även går Theraplaydelen att planera Theraplay-samspelslekar utifrån de behov som framkommit i MIM bedömning. De aktuella samspelslekarna tränas i olika rollspel.

Syfte med uppföljningsdagen är att följa upp eventuella frågor som dykt upp efter kursdagarna samt att ge handledning i er första MIM-bedömning, kodning och återgivning av MIM:en till föräldrar samt planering inför ert första Theraplayärende.

Målgrupp

Yrkeskategorier där behandlingsarbete med barn och föräldrar ingår som en del av tjänsten.

Kursledning

Anna-Rosa Perris
Utbildningsansvarig för grundutbildningen i KBT (Steg 1), föreläsare och handledare. leg. läkare (spec. inom barn- och ungdomspsykiatri), leg. psykoterapeut samt certifierad Theraplayutbildare
anna-rosa.perris@cbti.se
Läs mer

Anna-Rosa Perris

Anna-Rosa Perris är leg. läkare, specialist i barn- och ungdomspsykiatri, leg. psykoterapeut och KBT handledare.

Anna-Rosa var verksam vid Barn- och ungdoms psykiatriska kliniken, BUP, Norrlands universitetssjukhus under åren 1997 t.o.m. 2009.

Sedan 2009 arbetar Anna-Rosa heltid vid Svenska Institutet för Kognitiv Psykoterapi. Hon är verksam vid Institutets två filialer, Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm samt på Skolgatan 35 i Umeå.

Anna-Rosa är utbildningsansvarig för grundutbildningen sk steg 1 vid Sabbatsbergs sjukhus. Hon är en van föreläsare och föreläser regelbundet vid Institutets olika utbildningar men skräddarsyr även föreläsningar till bland annat förskola/skola, socialtjänst, landsting och olika privata verksamheter.

Sedan 1997 gör hon neuropsykiatriska utredningar av barn och ungdomar i åldern 0–18 år samt ADD/ADHD utredningar av vuxna. Specialintresse är olika former av relationssvårigheter/samspelssvårigheter/ anknytningsproblematik. Adopterade och deras familjer, familjehemsplacerade barn och ungdomar, familjehem, biologiska föräldrar samt personer med olika behov utifrån neuropsykiatrisk problematik.

I terapier träffar Anna-Rosa personer i alla åldrar, familjer och par. Anna-Rosa är i Sverige en av få certifierade terapeuter, handledare och utbildare i samspelsbedömningen och behandlingen MIM/Theraplay.

Läs mer

Britta Sundberg

Britta Sundberg är legitimerad psykolog och psykoterapeut, handledare och lärare i psykoterapi samt terapeut, handledare och utbildare i samspelsmetoden MIM/Theraplay.

Britta har arbetat inom BUP-verksamhet under lång tid. Parallellt har hon varit verksam i sin egen privata verksamhet där hon har bedrivit familjebehandling, handledning och utbildning. Hon har också ett mångårigt samarbete med Umeå universitet där hon handleder psykologstudenter i deras psykoterapeutiska klientarbeten.

Brittas huvudintresse är samspelet mellan barn och föräldrar, anknytningsproblematik och relationssvårigheter i familj. Hon är sedan länge utbildad i samspelsbedömningen MIM och sampelsbehandlingen Theraplay, en metod som hon tillsammans med en kollega introducerade i Sverige kring år 2000. Britta arbetar med familjer samt handleder och utbildar i metoden.

Kommande kursstarter

HT25

Startdatum:
10 nov 2025
Sista ansökan:
28 sep 2025
Plats:
Institutets lokaler, Sabbatsbergs sjukhus, Stockholm
Kostnad:
MIM: 16,900 kr alternativt MIM och Theraplay: 21,900 kr. 25% moms tillkommer. Visst kursmaterial, manual samt för- och eftermiddagskaffe ingår.
Ansök

Låt oss hjälpa till

Tveka inte att kontakta oss med dina frågor.
info@cbti.se
OM CBTI

Genuint engagemang och en familjär kultur

Med rötter tillbaka till 1980-talet och introduktionen av kognitiv terapi i Sverige, har vi på Svenska Institutet för Kognitiv Psykoterapi (CBTI) varit vägledande inom psykoterapeutisk utbildning, forskning och behandling.

Som lärosäte är vi starkt förankrade i det tidiga samarbetet mellan professor Carlo Perris och Aaron Beck, grundaren av kognitiv terapi, samt senare Poul Perris och Dr Jeffrey Young, schematerapins grundare.

Hos CBTI får du omfattande utbildning för att utföra både kortare insatser vid enklare problematik och mer djupgående behandlingar vid komplexa psykologiska tillstånd.

Här kan du växa och utvecklas både som individ och psykoterapeut!

Röster från våra studenter

“Utbildningens genuina relationsskapande har format mig på djupet.”

Jörgen Fredholm Nylander

“Min personliga utveckling under studierna har varit enorm, tack vare min handledare.”

Helena Nilsson

“Den omfattande handledningen är ett stort plus som berikar lärandeupplevelsen.”

Joakim Hansson

“Skolan har utmanat mig till förändring och personligt växande, något jag tar med mig i mitt arbete.”

Josefin
Familjebehandlare

“Den holistiska synen på människan är en röd tråd genom hela utbildningen.”

Lorraine Lyttle

“Utbildningen har öppnat upp en ny dimension av kunskap som jag inte visste fanns.”

Jenny Buscato Näktergal

“Professionellt genomförd utbildning som sträcker sig bortom traditionell teori.”

Eva Balcker