Kursdatum:
MIM kurs: 10–12 november 2025 + uppföljningsdag 26 mars 2026
MIM och Theraplaykurs: 10–14 november 2025 + uppföljningsdag 26 mars 2026
MIM (Marschak Interaction Method) och Theraplay är en anknytningsteoretiskt baserad samspelsmodell med syfte att stärka relationen mellan föräldrar och barn. MIM är en halvstrukturerad, videoinspelad samspelsbedömning mellan barn och föräldrar utifrån våra fem grundläggande känslomässiga behov. De utvecklingsområden som framkommer i MIM:en ligger sedan till grund för fortsatta insatser samt för planering av samspelsbehandlingen Theraplay.
Theraplay är en lekfull samspelsbehandling där syftet är att möta och tillgodose känslomässiga behov hos både barn och föräldrar samt att öka förälderns mentaliserande förmåga. Theraplay är en interaktiv barn- och föräldraterapi som förutsätter förälderns aktiva deltagande. Behandlingsmodellen har sitt ursprung i USA och tillämpas i många länder.
Under kursdagarna varvas teori med praktiska övningar.
Efter godkänd MIM-kurs är du behörig att göra MIM bedömningar under handledning av certifierad handledare.
Om du valt MIM och Theraplaykursen är du behörig att arbeta med MIM och Theraplay under handledning av certifierad handledare.
Övergripande syfte är att ge grundläggande förståelse för och praktisk färdighet i samspelsmodellen MIM/Theraplay. Kursen har som teoretiskt syfte att ge baskunskaper inom anknytningsteori, neuropsykologi, utvecklingspsykologi och affektteori. Ett praktiskt syfte är att omsätta dessa kunskaper på ett konkret plan genom att själv utföra samspelsbedömningar enligt MIM. För de som även går Theraplaydelen att planera Theraplay-samspelslekar utifrån de behov som framkommit i MIM bedömning. De aktuella samspelslekarna tränas i olika rollspel.
Syfte med uppföljningsdagen är att följa upp eventuella frågor som dykt upp efter kursdagarna samt att ge handledning i er första MIM-bedömning, kodning och återgivning av MIM:en till föräldrar samt planering inför ert första Theraplayärende.