KBT är ett paraplybegrepp som inrymmer flertalet evidensbaserade terapimodeller utifrån kognitiv teori (”K”) och inlärningspsykologiska principer (”B”). Idag finns det KBT modeller för behandling av individ så väl som familj i allt från avgränsade symtomstörningar till komplexa personlighetsrelaterade lidanden och problem.
Den övergripande metodiken och relationen till patienten, familjen i en KBT inriktad terapi är strukturerad, framåtsträvande, empatisk, öppen och direkt. Man ser på den aktuella problematiken och livssituationen utifrån ett transdiagnostiskt synsätt. Individen ses ur ett helikopterperspektiv vilket inkluderar information från dåtid och nutid. Detta för att möjliggöra ändamålsenliga förändringar som kontinuerligt utvärderas utifrån aktuella behov och uppsatta delmål och huvudmål.
Utbildningen är certifierad av samt upplagd i enlighet med riktlinjer från Svenska föreningen för kognitiva och beteendeinriktade terapier (SfKBT). Utöver grundläggande kunskaper inom KBT ingår en orientering i Schematerapi motsvarande “modul A”. En orientering i enighet med internationella schematerapisamfundets (ISST) utbildningsmodell. Vid fullgjord utbildning utgår diplom för genomförd “modul A”. Utbildningen sträcker sig över tre terminer på halvfart. Den omfattar en heldag teori, torsdagar ojämna veckor termin 1, i undantagsfall kan en undervisningsdag läggas en annan veckodag. Termin 2 och 3 en halvdag varje måndag därutöver tillkommer handledning med 3 handledningssessioner/vecka termin 2 och 3. Handledningen kan infalla annan veckodag.
För intyg om genomgången grundutbildning motsvarande s.k. steg 1 krävs vid avslutade studier genomgången egenterapi, 30 timmar hos leg. psykoterapeut (ej digitalt). Dessa 30 timmar får delas upp på max två leg. psykoterapeuter med minst 10 timmar för att godkännas.
Utbildningens teoretiska bas utgörs av grundläggande kunskaper inom områdena utvecklingspsykologi, neurobiologi, emotionsteori, modern inlärningspsykologi, kognitiv teori och psykologi, integrerade kognitiva beteendemodeller och psykopatologi. Genomgång av den schemateoretiska och konceptuella modellen vilket ger grundläggande kunskaper i att kartlägga, förstå och beskriva patienter ur ett schematerapeutiskt perspektiv.
I anslutning till detta ges orienterande kunskaper inom bland annat områdena vetenskapsteori, forskningsmetodik och etik.
Olika allmänpsykiatriska tillstånd kopplas samman med tillgänglig evidensbaserad KBT metodik.
Utbildningen omfattar egna studier, praktisk tillämpning av olika tekniker, egna övningar samt eget terapeutiskt arbete under handledning samt momentet professionell utveckling och hållbarhet.
Examination sker i form av skriftlig tentamen, grupparbeten, olika skriftliga hemuppgifter, skriftlig fallbeskrivning av handledda terapipatienter samt obligatorisk närvaro under föreläsningar och handledning.